Monday, August 23, 2010

RAWATAN KAUM MELAYU

PERBOMOHAN
Perbomohan merupakan upacara yang dijalankan oleh Tok Bomoh.Tok Bomoh ialah tabib kampung yang mengubati orang sakit dengan menggunakan ubat tradisional dan jampi-jampi yang tertentu dan sebagainya.Tok Bomoh juga dikenali sebagai Tok Pawang dan dukun.Dalam upacara perbomohan,Tok Bomoh menggunakan mantera dan jampi yang menyeru khadam-khadam untuk meminta pertolongan bagi membantu mereka memberi rawatan kepada pesakit-pesakit yang mengunjungi mereka.Tok Bomoh biasanya mengubati penyakit ganjil yang berkaitan dengan kuasa ghaib misalnya santau,histeria dan rasukan hantu.




DG.FAIZNUR BT ABD.RAHMAN
196037

8 comments:

  1. Rupa-rupanya jampi juga merupakan salah sejenis perubatan tradisional.




    CHEE LEE YANG 204997

    ReplyDelete
    Replies
    1. KISAH CERITA AYAH SAYA SEMBUH BERKAT BANTUAN ABAH HJ MALIK IBRAHIM

      Assalamualaikum saya atas nama Rany anak dari bapak Bambang saya ingin berbagi cerita masalah penyakit yang di derita ayah saya, ayah saya sudah 5 tahun menderita penyakit aneh yang tidak masuk akal, bahkan ayah saya tidak aktif kerja selama 5 tahun gara gara penyakit yang di deritanya, singkat cerita suatu hari waktu itu saya bermain di rmh temen saya dan kebetulan saya ada waktu itu di saat proses pengobatan ibu temen saya lewat HP , percaya nda percaya subahana lah di hari itu juga mama temen saya langsung berjalan yang dulu'nya cuma duduk di kursi rodah selama 3 tahun,singkat cerita semua orang yang waktu itu menyaksikan pengobatan bapak kyai hj Malik lewat ponsel, betul betul kaget karena mama temen saya langsung berjalan setelah di sampaikan kepada hj Malik untuk berjalan,subahanallah, dan saya juga memberanikan diri meminta no hp bapak kyai hj malik, dan sesampainya saya di rmh saya juga memberanikan diri untuk menghubungi kyai hj Malik dan menyampaikan penyakit yang di derita ayah saya, dan setelah saya melakukan apa yang di perintahkan sama BPK kyai hj Malik, 1 jam kemudian Alhamdulillah bapak saya juga langsung sembuh dari penyakitnya lewat doa bapak kyai hj Malik kepada Allah subahanallah wataala ,Alhamdulillah berkat bantuan bpk ustad kyai hj Malik sekarang ayah saya sudah sembuh dari penyakit yang di deritanya selama 5 tahun, bagi saudara/i yang mau di bantu penyembuhan masalah penyakit gaib non gaib anda bisa konsultasi langsung kepada bapak kyai hj Malik no hp WA beliau 0823-5240-6469 semoga lewat bantuan beliau anda bisa terbebas dari penyakit anda. Terima kasih

      Delete
  2. Rasukan hantu..
    pernah tengok kejadian tu semasa sek menengah, tapi yang bagi rawatan itu ustaz...bukan bomoh
    sangat mengerikan..


    Chan Ching Yee

    ReplyDelete
  3. Waaa...bomoh itu sangat hebat...



    CHAN KIT YAN
    204911

    ReplyDelete
  4. Kini terdapat ramai bomoh palsu jadi susah hendak memastikan sama ada cara perubatan ini berkesan.

    ReplyDelete
  5. Bomoh hanya mampu merawat penyakit ganjil sahaja.

    ReplyDelete
  6. kalau tau tahu jgn nak belagak pandai

    ReplyDelete
  7. Rawatan Sihir, Saka, Santau, Rawatan Islam, Rawatan Bomoh Pengasih Asli, Rawatan Bomoh Penunduk, Rawatan Bomoh Pemisah, Rawatan Bomoh Pukau, Rawatan Bomoh Pembenci, Rawatan Bomoh Pendinding, Rawatan Bomoh Sihir, Rawatan Bomoh Saka, Rawatan Bomoh Santau, Rawatan Bomoh Siam, Rawatan Bomoh Pemikat, Rawatan Bomoh Pelalau.

    ADAKAH PUNYA MASALAH MACAM INI...??

    1.👉 Di Tinggal Suami/Istri
    2.👉 Di Tinggal Tunang
    3.👉 Di Tinggal girlfriend/boyfriend
    4.👉 Ada Suka Kat Orang Tapi Orang Tu Tak Respon
    5.👉 Pasangan Suka Berlaku Curang
    6.👉 Cakap Serius Tapi Tak Nak Langsungkan Perkawinan
    7.👉 Sikap Berubah-ubah Tak Menentu
    8.👉 Pasangan Kena Sihir, Santau, Saka Nak Pulihkan Balik
    9.👉 Pasangan Nak Minta Lepas Hubungan
    10.👉 Dahulu Ambil Berat Tapi Sekarang Macam Pingin Menjauh
    11.👉 Pasangan Tidak Bertanggung Jawab
    12.👉 Pasangan Bersikap Endah Tak Endah
    13.👉 Perasaan Sayang Sangat Tapi Sering Begaduh
    14.👉 Pasangan Bermain Kayu 3
    15.👉 Pasangan Berpaling Tadah

    Pasti anda sudah putus asa (harapan), sebut sahaja ramai tempat rawatan anda sudah pergi tapi hasil tidak memuaskan. Walau bagaimana pun, saya amat Bersyukur kerana anda masih berusaha dalam menyelesaikan masalah yang anda hadapi Insyallah. Suka saya mudahkan pemahaman anda, supaya anda lebih jelas dan faham tentang perkara.

    Anda perlu tahu semua Jin dan Iblis boleh menyerupai apa2 yang mereka nak, apa yang kita lihat adalah jelmaan mereka sahaja. Hakikatnya diri mereka itu tetap benda yang sama. Selama hampir 10 tahun didalam bidang rawatan telah banyak membuka rahsia-rahsia kelemahan mereka dan insyallah selagi hayat dikandung badan, Saya sedia membantu bagi yang memerlukan.

    MACAM MANA NAK BERUBAT.. ? ?

    1. Anda perlu call saya whatsapp atau perbualan phone. Ceritakan puncak masalah yang anda hadapi Dan nak buat macam mana.

    2. Untuk scan saya memerlukan gambar dan beberapa maklumat peribadi. Jangan risau maklumat anda rahsia dan sulit tidak akan didedahkan sama sekali.

    3. Setelah scan saya akan detailkan kaedah Rawatan untuk selesaikan masalah anda secara detail

    " SOALAN DAN JAWAPAN "

    1. Adakah ini rawatan Islam?
    Ya. Kita gabungkan rawatan Islam dan Tradisional.

    2. Berapakah Kos Rawatan?
    Kami tidak namakan Kos rawatan, Tapi kami panggil ia Fidiah rawatan. Fidiah rawatan bergantung pada masalah dan kesukaran dalam menyelesaikan sesuatu kes . Ada masalah yang dikenakan fidiah dan ada yang ikhlas hati.

    3. Bolehkan anda memberi jaminan 100% berkesan?
    Jika anda melafaskan sahadah dan fahami dengan betul. Soalan ini tidak patut ditanya sama sekali. Setiap kuasa datangnya dari Allah, kita hanya merancang. Tahukah anda dengan soalan ini mampu membawa anda kelembah syirik?

    4. Adakah rawatan ini boleh dibuat cara jarak jauh?
    Ada kes yang boleh diselsaikan jarak jauh dan ada yang perlu hadir sendiri ke pusat rawatan.

    5. Berapa lama masa diambil untuk rawatan?
    Bergantung kepada keadaan, kebiasaannya dalam 3 atau 5 hari kesan nampak.

    6. Adakah kaedah rawatan ini akan membawa mudarat dimasa akan datang?
    Tidak sama sekali, kerna rawatan kita menggunakan ilmu putih. Ilmu Putih bermaksud ilmu dari Aya- ayat Al-Quran

    7. Adakah kaedah rawatan ini boleh untuk agama lain selain islam?
    Semua Suku, Adat, Budaya dan Agama Boleh.

    SEKIRANYA ANDA MEMPUNYAI BEBERAPA SOALAN ATAU PERTANYAAN BOLEH TERUS CALL ATAU WHATSAPP SAYA DI ;

    KYAI HAJI ABDUL SALAM,SH
    +6285 298 892 338
    085 298 892 338


    ReplyDelete